792-684-443
Blog

Pracownik przyszłości

12:25 Tagi: , ,

Jak będzie wyglądał pracownik przyszłości?

Jak będzie wyglądała nasza praca za kilka lat, jakie kwalifikacje oraz umiejętności będą wtedy w cenie? Co powinien umieć i jakie cechy posiadać pracownik przyszłości? W jakich kierunkach będzie się rozwijać gospodarka światowa? Od czego zależą kierunki, w jakich pójdzie świat?

Po pierwsze, od sytuacji międzynarodowej i stopnia globalizacji. Poza tym – od zakresu reform wprowadzanych przez rządzących i od społecznej zgody na nie. A także od tego, jak szybko i z jakim skutkiem gospodarka będzie chłonąć innowacje i wiedzę.

Coraz więcej pracowników z wyższym wykształceniem

O obliczu rynku pracy zdecyduje coraz większa liczba osób z wyższym wykształceniem. Na spodziewany niedobór kadr będzie miało wpływ starzenie się społeczeństwa, a co za tym idzie, zmniejszenie liczby osób aktywnych zawodowo.

Nowe zawody

Prognozy przewidują powstawanie nowych zawodów. Poza branżą informatyczną, przede wszystkim – w biotechnologii, medycynie i finansach, a również w bezpieczeństwie i rozrywce. Stopień komplikacji informatyki osiągnie taki poziom, iż pracownik będzie w stanie objąć tylko niewielki wycinek swojej specjalności. Stąd rosnąca rola serwisantów, pomocników, specjalistów od konkretnych usług. A także sektora doradców i osób uczących innych, jak radzić sobie z problemami. Te problemy mogą być typowe i dotyczyć całej rzeszy użytkowników. Mogą być też specyficzne, związane z potrzebami pojedynczego użytkownika.

Duża informatyzacja

Zasoby informacji rosną lawinowo. W rozwijających się branżach zwiększy się więc zapotrzebowanie na ludzi potrafiących nimi zarządzać i segregować je, np. w zależności od nośnika, na jakim zostały zapisane. Stąd prognozy mówiące o rozwoju zawodów zajmujących się menegementem informacji, ich selekcją, przepływem, sprawdzaniem wiarygodności.

Internet = przyszłość

Przyszłość należy do zawodów związanych z internetem, w związku ze stałym rozwojem jego zasięgu i możliwości. To specjalności związane z monitoringiem sieci, z dbałością o bezpieczeństwo użytkowników, z prezentacją stron, z ochroną poczty mailowej itd. Inna branża, do której ma należeć przyszłość, to wszelkiego rodzaju coaching i doradztwo. Wiąże się to z nowymi zjawiskami na rynku pracy. Należy do nich upowszechnianie pracy zdalnej, stała gotowość do zmiany i edukacji przez całe życie. Coachowie będą służyć wsparciem w zakresie rozwoju osobistego i jako psycholodzy, motywować, wspierać, wskazywać nowe rozwiązania. Ma to znaczenie zwłaszcza dla osób pracujących na odległość i dla kilku pracodawców – a takich będzie coraz więcej. Ograniczone kontakty personalne będą zastępować rozmowy z coachami i doradcami. Ułatwią oni adaptację do zmieniających się warunków na rynku pracy, wskażą miejsca, gdzie łatwiej można ją znaleźć.

Rosnąca globalizacja

Globalizacja i wzrost znaczenia tzw. kompetencji miękkich – to kolejne czynniki, które będą decydować o obliczu rynku pracy. Tworzenie się nowych dziedzin, ich upowszechnianie i coraz większa ilość informacji zdeterminują nasze pracownicze umiejętności. Wciąż będzie rosnąć znaczenie mobilności, komunikacji interpersonalnej, zarządzania zasobami ludzkimi i wiedzą. Ponieważ coraz częściej będziemy pracować w zespołach międzynarodowych, znajomość języków obcych stanie się wartością podstawową. Naturalnie ktoś będzie musiał ich uczyć, lektorzy języków obcych mogą więc nie obawiać się braku zajęcia. Istotna też będzie przedsiębiorczość i kreatywność, ale akurat te cechy były w cenie chyba od zawsze, tyle tylko, że nazywano je inaczej.

Większe wymagania

Niedobra wiadomość dla leniwych: od pracownika będzie się wymagać coraz więcej. Naturalnie zakres umiejętności, jakie może przyswoić człowiek, jest ograniczony. Ważne będzie więc zdobycie pewnych podstaw wiedzy w określonej dziedzinie. Pozwolą one na zachowanie mobilności zawodowej, czyli, mówiąc prościej, zmianę pracy w razie potrzeby. Osobnym problemem jest fakt, że takie podstawy mogą nie wystarczyć. Trzeba będzie stale się kształcić. Dla pracowników w najbliższej dekadzie czasy na pewno będą ciekawe.

 

źródło: http://www.treco.pl/aktualnosci/szczegoly/id/7887/jak-bedzie-wygladal-pracownik-przyszlosci-

Skontaktuj się z nami

Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji lub jesteś zainteresowany naszą ofertą, prosimy o kontakt.

kontakt@optimera.com.pl
Michał Kostro: 792 68 44 43
Marzena Siba: 603 40 97 57